POZOR NA PODVODNÍKY – OPRAVÁŘE

 Již v mnoha případech se na nás zákazník obrátil s prosbou, co má dělat, že u něho byl nějaký opravář pračky, který si sice naúčtoval peníze, ale pračku neopravil. A dokonce z ní třeba odnesl s sebou náhradní díl s tím, že jej musí sehnat. Opravář se již více neukázal, a zákazníkovi zbyla akorát rozebraná nefunkční pračka a peněženka lehčí o pár stokorun. Zákazník samozřejmě neměl ani žádnou opravenku, ani kontakt na povedeného opraváře, takže mu zbyly jen oči pro pláč.

V lepším případě u jiného zákazníka si opravář evidentně nevěděl rady se závadou pračky, tak sdělil zákazníkovi, že to bude určitě programátorem, který on prý nemá, a ať si onen díl zákazník někde sežene a vymění sám. Samozřejmě, že i za tuto „službu“ si nechal patřičně zaplatit. Ve výsledku jiný servis zjistil, že tam je programátor zcela v pořádku, a závada byla jinde, pračku opravili, a zákazníka tato druhá oprava vyšla mnohem levněji, než kdyby dal na rady onoho podvodníka.
 
 
Nabídnu Vám tedy několik rad, jak se nenechat od podobných řemeslníků napálit:
 
1/ Dříve, než objednáte opravu Vašeho spotřebiče, prověřte si alespoň základní informace o firmě, na kterou se s opravou chcete obrátit.
 
2/ Opište si ze štítku pračky přesné typové označení, a ověřte si předem telefonicky, zda Vaši značku skutečně opravují - známe opraváře, kteří přijedou k zákazníkovi, a teprve na místě mu sdělí, že tuto značku neservisují, ani na to vlastně nic nemají, a naúčtují zákazníkovi alespoň peníze za cestovné.
 
3/ Při odchodu opraváře požadujte doklad o provedené opravě – tzv. Montážní list (Opravenku), kde musí být uvedeno jméno a adresa zákazníka i servisní firmy (včetně IČO), název, druh a model spotřebiče, Vámi nahlášená závada, co bylo předmětem opravy, a jakou to dělá částku, kolik je vyúčtováno cestovné, název a cenu za materiál (díly apod.), a jestli je firma daňový plátce, či nikoli, musí být dle toho vyčíslena sazba DPH. Případnou reklamaci Vám totiž bez tohoto dokladu nikdo neuzná, a navíc, jestli opravář pochybí, nic si na něm nevezmete, a vinu mu budete jen těžko prokazovat.
 
4/ Jestli Vám bude opravář tvrdit, že Vám udělá „výjimečnou slevu“, nebo že pro Vás bude „cestovné zdarma“, požádejte jej o nahlédnutí do Ceníku služeb a dílů, na což máte ze zákona právo, a každý opravář je povinen ze zákona tyto doklady u sebe nosit . Jestliže Vám neprokáže v dokladech, za jaké ceny služby účtuje, věřte, že žádnou slevu určitě nemáte – ba naopak.
 
5/ Nevsázejte na to, že nejlevnější firmy nutně musí mít také nejkvalitnější služby, a naopak. Rozhodně se vyplatí připlatit si za kvalitní služby, než investovat do rádoby „opraváře za lidové ceny“, ale na úkor kvality, takže ve výsledku vlastně proděláte. Určitě nepočítejte s tím, že si nadstandartní služby (jako je výjezd k zákazníkovi o víkendu a svátcích, nebo oprava po 19.hodině) opravář patřičně nezapočítá – vždyť má na to právo, stejně jako každý jiný zaměstnanec.
 
6/ „Bez papíru to budete mít levnější“ – určitě jste se s touto nabídkou již mnohokrát setkali, a to při různých příležitostech. Dejte však pozor, aby jste zaslepeni vidinou levnější opravy nenahráli do kapsy opraváři, který stejně jako okrádá stát, tím že zákazníkům nevystavuje doklady, neokradl i Vás.